MailChimp voor nieuwsbrieven is een bekende manier om je mailings te verzorgen. Er zijn meerdere methoden om een nieuwsbrief te maken en te verzenden. MailChimp is er een van.
Heel handig, omdat dit email marketing platform ook meteen zorgt voor het versturen van je nieuwe nieuwsbrief naar Facebook of Twitter. Zo weten ook de mensen die niet op de mailinglijst staan dat er weer eentje is uitgekomen. Handig!
Werken met MailChimp
De inrichting lijkt in eerste instantie ingewikkeld, maar zodra je een keer gezien hebt hoe het werkt… En daar kan tekstbureau Formule M natuurlijk altijd bij helpen!
Administratie
Voor degenen die de stap willen wagen het zelf uit te proberen, de volgende adviezen:
- Zorg voor een mailinglist in Excel (opslaan als .csv-bestand). Die lijst heeft als kolommen: E-mail adres, voornaam, achternaam, functie. Als je alleen e-mail adressen hebt, maak dan een kolom e-mail adres.
- Deze lijst kun je in het systeem uploaden.
- Soms gaat dat fout. Dan kun je uit Excel knippen en plakken in een daarvoor bestemd scherm in het systeem.
- Je kunt je mailinglist ook handmatig aan- of invullen.
- Of aanmeldingen komen automatisch in je mailinglist te staan. Je ontvangt dan een mailtje in je mailbox, dat iemand zich heeft aangemeld.
- Aanmeldingen – via je website, op uitnodiging per mail of via de nieuwsbrief – gebeuren aan de hand van een speciaal aanmeldformulier, dat je met het systeem kunt aanmaken.
De nieuwsbrief
Er gaat heel wat werk aan vooraf, voordat je een campagne kunt uitsturen. Veel is administratief buffelwerk, maar zodra dat gedaan is, hoef je het voorlopig niet meer te doen.
Hoe maak je een nieuwsbrief?
Het maken van een nieuwsbrief zelf is weer een verhaal apart. Daarbij zijn de volgende zaken van belang:
- Zorg voor een eigen huisstijl
- Loop het formulier helemaal door
- Maak je format / design op en plaats je logo conform je huisstijl in het ontwerp
- De onderwerpregel is belangrijk. Want die verschijnt ook in de mails die mensen ontvangen. En is vaak het eerste wat ze lezen nog voordat ze de mail hebben geopend. Deze informatie zorgt ervoor, dat de ontvanger beslist of hij een mail wel of niet opent, wel of niet accepteert, ongelezen weggooit of in de spambox laat belanden. Die regel moet je dus prikkelend schrijven.
- De inhoud van de mailing wijst zich vanzelf en maak je zelf uit.
- Voor het verzenden kun je de mailing testen en bijvoorbeeld naar jezelf sturen of naar een kritische meelezer.
- Je kunt de mailing ook bekijken als preview. (mobiel of als site / mail)
- Het is mogelijk vóór verzending te kiezen voor een contactlijst, mocht je meerdere lijsten hebben.
- Je kunt voor het versturen een keuze maken direct te verzenden of je kunt de mailing plannen.
Tot zover een korte introductie voor MailChimp. Wil je meer weten over MailChimp? Lees dan deze blogs:
Les of uit handen geven?
Misschien schrikt het bovenstaande juist af in plaats van dat het stimuleert er zelf mee aan de slag te gaan. Tekstbureau Formule M kan 1-op-1 instructie geven in het gebruik van MailChimp, maar kan ook het werk uit handen nemen.