Folder, flyer of brochure?

FlyersFolder? Brochure? Flyer? Wat is het verschil? Dat was onlangs een vraag van een opdrachtgever.

Alhoewel ik heel goed het verschil weet tussen de verschillende publicaties, stond ik met mijn mond vol tanden.

Woorden geven aan een definitie, die voor mij evident is, maar voor een ander klaarblijkelijk niet, is ter plekke heel wat moeilijker dan ik gedacht had.

Dank dus aan mijn opdrachtgever, want nu ben ik op zoek gegaan naar de verschillen. In woorden. En niet alleen in mijn gedachten…

Brochure

Grote Stedenbeleid boekje kaft
Gemeente Amersfoort

Een brochure, zo blijkt uit de beschrijving van Wikipedia, is de omvangrijkste informatiebron. Een klein, dun boekje, bestaande uit meerdere pagina’s, die gevouwen zijn (gebrocheerd) en met nietjes aan elkaar zijn vast gemaakt. “Het aantal pagina’s is altijd een veelvoud van vier”, aldus mijn informatiebron. Oorspronkelijk was de brochure een ingenaaid boekje, wat in het Frans “brocher” genoemd wordt. Zo verklaart de etymologiebank.

Folder

Folder Kruiskamp Koppel Amersfoort projecten Grote Stedenbeleid
Gemeente Amersfoort

Een folder onderscheidt zich van de brochure, omdat deze niet is gebonden. Bovendien bestaat een folder altijd uit 1 vel papier en is nooit groter dan een A5. Aldus Wikipedia. De folder wordt vaak gebruikt voor reclame, informatie en voorlichting.

Flyer

Een flyer is een strooibiljet, een pamflet of een blad papier met daarop reclame of informatieve tekst. Meestal is de flyer een verkleinde vorm van een affiche. Zo leer ik onder andere van encyclo.nl.

Tips

Tot zover de definities. Nu nog een aantal tips:

  • Een flyer heeft twee kanten. Soms lijken mensen dat te vergeten. Dat wil zeggen, dat je je informatie op beide zijden kwijt kunt. Open deur misschien, maar toch…
  • Een veel gemaakte fout op folders en in brochures is, dat mensen vaak teveel informatie kwijt willen en de verhouding tussen tekst en illustraties uit het oog verliezen.
  • Een aantrekkelijke folder is kleurrijk en bevat alle hoognodige informatie, die de vragen wie, wat, waar, hoe en waarom beantwoordt.
  • AldifolderVoor commerciële doeleinden is, natuurlijk, productinformatie belangrijk en de prijs. Ook een open deur, maar hoe vaak ik niet reclamemateriaal voorbij zie komen met schreeuwende tekst (“gratis”, “korting” of “stuntprijs”)… ik betwijfel of het werkt. Maar goed, ik ben dan ook geen marketeer.
  • Een goede verhouding tussen tekst en beeldmateriaal op een folder bereik je het beste, als je je beperkt tot ongeveer 150-200 woorden per pagina. Zo houd je voldoende ruimte over voor een fotootje of een logo.
  • Voor de leesbaarheid is een lettertype ter grootte van minstens 12 noodzakelijk. Een tekengrootte van 14 is voor ouderen goed leesbaar.

Tot zover mijn eigen tips. Hieronder nog een paar extra verhelderende opmerkingen die kunnen helpen:

  1. Wat wil je met je publicatie bereiken?
  2. Voor wie is de folder, flyer of brochure bedoeld?
  3. Kies een aansprekende titel
  4. Schrijf een pakkende tekst
  5. Kies passende afbeeldingen
  6. Houd het begrijpelijk
  7. Check de grammatica en spelling
  8. Maak alles goed leesbaar
  9. Zorg een mooie opmaak
  10. Bedenk een leuke actie op je flyer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − negentien =