Bedrijfsverhalen Voor MKB
bedrijfsverhalen voor mkb

Bedrijfsverhalen voor MKB omvatten meer dan alleen de tekst op de webpagina Over Ons. Aan de hand van storytelling kan een hele reeks aan berichten en publicaties hét bedrijfsverhaal vormen die het gezicht en de identiteit van een organisatie bepaalt.

Wat zijn bedrijfsverhalen voor MKB?

Bedrijfsverhalen voor MKB gaan over de productie van de onderneming of de diensten die het bedrijf levert. Ook de ervaringen van klanten, medewerkers, toeleveranciers en andere betrokkenen bij de organisatie zijn onderdeel hiervan.

Storytelling

Storytelling is een manier voor onder andere marketeers om bedrijfsverhalen te vertellen. Hoe? Het liefst met een flinke vleug fantasie, een grappige of ludieke invalshoek, maar vooral met een goed verhaal.

Sprookjes

“Er was eens…”, zo beginnen sprookjes meestal. Dat waren de eerste verhalen die wij als kind te horen kregen, die onze fantasie prikkelden en ons in een droomwereld deden belanden. Het is een manier van vertellen, maar er zijn er natuurlijk veel meer. De lezers onder ons weten hoe spannend thrillers kunnen zijn. Anderen kunnen zich beter vinden in Science Fiction of zich in een roman verliezen.

De Oorsprong van storytelling

Kleitablet met proto-spijkerschrift (ca. 3200 v.Chr.), Vorderasiatisches Museum, Berlijn

De oorsprong van storytelling is te vinden in de oertijd. Toen de Neanderthalers, de oermensen, schilderingen maakten op rotswanden. Eigenlijk zijn dat de oudste verhalen die wij terug kunnen vinden. Net als het spijkerschrift op kleitabletten, dat in het gebied – wat nu Irak heet – werd toegepast.

Mondeling komen de vertelsels van oudsher rond het kampvuur het best tot hun recht. Onder de sterrenhemel ontstaan de spannendste verhalen, waar gebeurd of gewoon verzonnen.

Bedrijfsverhalen Voor MKB

Maar genoeg nostalgie nu. Bedrijfsverhalen zijn ook goed in te zetten voor promotie van MKB bedrijven, winkels, detailhandel, horeca of producten en diensten. Mooie voorbeelden zijn onder andere te vinden in de whiskyreclames, de doe-het-zelf sector en de reclames van supermarktketens of multinationals. De kunst is je te onderscheiden van anderen en je eigen gezicht te tonen. Dat kan in beeldmateriaal (foto’s of video), maar ook heel goed in tekst.

Corporate Story

Ook de corporate story leent zich goed voor het vertellen van mooie bedrijfsverhalen. Hierover meer in het blog “In Iedereen Schuilt Een Tarzan Of Een Jane“, waarin ik het volgende verkondig: “Een corporate story is niet een verhaal met alleen maar een begin en een eind. Jouw bedrijfsverhaal loopt continue door, ontwikkelt zich en daarmee verandert soms ook je klantenkring.”

Science of storytelling

Social Media als onderdeel van het bedrijfsverhaal

In mijn optiek is schriftelijke storytelling niet alleen goed toepasbaar op websites (in bijvoorbeeld de Over Ons pagina), maar ook in alle social media uitingen. In combinatie met goed geschreven blogs op de website en een link op social media is pakkende promotie snel gemaakt.

Reeks aan Publicaties op de socials

Storytelling, zo vertel ik aan al mijn opdrachtgevers, beperkt zich niet alleen tot 1 bericht op de website, maar bestaat uit de hele reeks aan publicaties op YouTube, Facebook, LinkedIn, Twitter, Googleplus en zelfs uit het uitbrengen van advertenties in Google Adwords, artikelen in de plaatselijke krant of de verzending van de nieuwsbrief.

Storytelling als Totaalplaatje

Het mooie is, dat storytelling als totaalplaatje tot uiting kan komen in alles wat een bedrijf uitbrengt, publiceert of adverteert. Daarbij inbegrepen zit dan ook hoe de ondernemer met klanten omgaat op social media. Creativiteit en humor kunnen daarin heel veel betekenen en van een onbekend bedrijf een goede vriend maken. Het laten zien van karakter, de sfeer en normen en waarden binnen een onderneming kan zo de beste manier zijn om te verkopen en diensten aan te bieden.

Pareltjes Van Verhalen

Tekstbureau Formule M wil het liefste schrijven voor MKB en familiebedrijven. Omdat daar waarschijnlijk de mooiste pareltjes van verhalen liggen. Met een historie die ver gaat in de tijd. Of met een idealen die eraan ten grondslag liggen die zo vol passie zitten en gedrevenheid, dat het ervan afspat.

Bedrijfsverhalen voor MKB Schrijven

Uitleg

Wil jij mij jullie verhaal vertellen, zodat ik er over kan schrijven alsof het:

  • een roman is
  • avonturierverhaal
  • detective
  • of gewoon een prachtige, zakelijke uitleg over hoe jullie werken?

Met daarin het antwoord op de vraag, waarom doen jullie wat jullie doen? Bedrijfsverhalen voor MKB schrijven is iets wat Formule M erg aanspreekt. Hieronder lees je meer daarover.

Uniek Verhaal

Formule M boetseert met tekst, zeg ik altijd. Laat mij kleien en kneden tot er een kunstwerk uitkomt en jullie je eigen, unieke verhaal krijgen die jullie bedrijf verdient. Aan de hand van interviews met personeelsleden, het vertellen over de ontstaansgeschiedenis van de onderneming of organisatie en het schetsen van ervaringen van klanten ontstaat een beeld van het bedrijf die zich onderscheidt van anderen.

Identiteit en bedrijfscultuur

Hoe je het ook draait of keert iedereen werkt anders, heeft andere beweegredenen en een andere achtergrond. Zo ontstaat een eigen verhaal, een duidelijke identiteit en komt de bedrijfscultuur naar voren. In de herkenning ontstaan vriendschappen, samenwerkingen, relaties die blijvend kunnen zijn. “Net als in het echte leven”, zoals ik wel eens spottend zeg. Maar hoe waar is die uitspraak wel niet, zeg nou zelf!

Net als in het echte leven
Formule M Over Storytelling

Kijk voor meer informatie op de website van Formule M over storytelling of vraag een offerte aan voor het schrijven van bedrijfsverhalen voor MKB en andere organisaties.

Scroll naar boven